Nejnáročnější sezóna a tedy i zatěžkávací zkouška v roce je tady. V období před koncem roku se posílá ohromné množství balíků a zásilek všeho druhu, velikostí a hodnoty. Navíc počasí nepřeje zrovna řidičům, a kratší dny, větší únava a méně světla, ani ostatním zaměstnancům přepravních společností. Jak se s tím vypořádávají zaměstnanci, a jejich zaměstnavatelé, jakou motivaci a pomoc v tomto období mají? Na to jsme se zeptali přímo jich.
Děkuji za ochotu si udělat čas na několik otázek a možnost nahlédnout do samotného děje putování balíčků k zákazníkům panu řediteli společnosti Zaslat.cz, Miroslavu Michalkovi. Můžete nám prosím nastínit o kolik zásilek se vlastně v období listopadu a prosince ve vaší společnosti bude jednat?
Dobrý den, já děkuji za Vaše pozvání. Jestliže budeme vycházet čistě ze statistik loňského roku, letos bychom během listopadu a prosince měli zaslat přibližně 32 672 balíků. To je ovšem vypočteno pouze z meziměsičního růstu v listopadu a prosinci roku 2016, od té doby Zaslat.cz prošlo podstatnými změnami, díky kterým by letos nárůst mohl být větší. Z našeho pohledu bude optimistické, když přes Zaslat.cz zákazníci pošlou během těchto dvou měsíců přes 35 000 zásilek.
Kolik zaměstnanců přichází s každým jednotlivým balíkem do styku?
Na zákaznické podpoře máme 4 pracovnice, které kontrolují každou objednávku zvlášť. Například v letních měsících kontrolu bez problému stíhají, v předvánočním období ale nikoliv. Stíhají kontrolovat přibližně polovinu zásilek. Tyto kontroly ovšem nejsou nezbytné, náš system je sestavený tak, aby eliminoval téměř všechny kritické body. Kontrola má odhalit např. chybné PSČ, neúplnou adresu atp., což jsou chyby na straně zadavatele. Tímto se však snažíme předcházet všem možným potížím.
Jaké změny připravujete pro tuto sezónu? Nabíráte například brigádníky, nebo měníte směny, a podobně?
Zaslat.cz je pouze zprostředkovatel přepravy, fyzicky nevlastníme vozy ani řidiče. Agregujeme přední české, potažmo evropské a světové, přepravní společnosti a nabízíme je zákazníkům za příznivé ceny. O veškerý servis se samozřejmě staráme my. U nás jsou před Vánocemi nejvíce vytížené pracovnice na zákaznické podpoře, dotazů na aktuální stav balíčku či problémové přepravy je přímo úměrně více k počtu zaslaných balíků. Nepotřebujeme ale nabírat nové zaměstnance či brigádníky pouze na předvánoční období. Na druhou stranu jsme dopředu počítali s tímto hektickým obdobím a hlavně dlouhodobým nárůstem zákazníků po novém roce, a proto jsme již v září přijali novou pracovnici zákaznické podpory, která nám právě v tomto období trn z paty určitě vytáhne. Obecně však platí, že když kolegyně nestíhají, pomáhá jim každý, kdo problematice rozumí a je schopen zákazníkům poradit. Pak to dopadá tak, že vám na zákaznické podpoře klidně zvedne telefon i provozní ředitel
Jak se vám daří motivovat vaše zaměstnance k větším výkonům v tomto období?
Předvánoční období je těžké pro nás všechny. Jsme na jedné lodi a vzájemně se motivujeme. Zaměstnanci počítají s tím, že toto období nebude procházka růžovým sadem. Naopak se ale všichni těší z následného úspěchu, který všechny tak nějak žene kupředu. Předvánoční hektickou atmosféru se snažíme rozbít klasickými vánočními tradicemi – stromečkem, cukrovím, dárky či vánočním punčem (samozřejmě po pracovní době ).

Jak jako příjemce nebo odesílatel balíku mohu přispět k lepšímu a rychlejšímu procesu samotné přepravy balíku?
K lepšímu procesu může odesílatel přispět samozřejmě kvalitním zabalením. Ač se to nestává často, jelikož klademe velký důraz na edukaci našich zákazníků z hlediska správného balení pro účely systémové balíkové přepravy, přesto se výjimečně stává, že řidič odmítne balík převzít právě z důvodu nevhodného balení. Zákazník se tak vyhne případnému poškození a následnému reklamačnímu řízení.
Z hlediska rychlosti musí zákazník sledovat u každého přepravce zvlášť, do kdy je třeba objednávku uhradit, aby byla následující pracovní den vyzvednuta. Řada zákazníků sice uhradí objednávku např. do 18:00 hod, ale už nepočítá s tím, že připsání na náš účet chvíli trvá. Jestliže nám platba do hraničního času nepřijde, zásilku nelze vyzvednout hned druhý den.
Jak příjemce, tak odesílatel může dále přispět k rychlejšímu doručení zásilky tím, že bude na adrese uvedené v objednávce v době, kdy má řidič přijet. Ve většině případů se lze po telefonické domluvě s řidičem domluvit na změně času či vyzvednutí/doručení na jinou, blízkou adresu. Jestliže však zákazník na této adrese není, vyzvednutí/doručení se automaticky přesouvá na následující pracovní den.
Moc děkuji za odpovědi, a přeji ať se daří.